Ademproblematiek

Laura van der Voort is gediplomeerd zangpedagoge. Naast zangtechniek heeft ze heeft zich gespecialiseerd in ademhaling en gerelateerde problematiek.  

Laura van der Voort helpt mensen hun ademhaling te verbeteren. Je kunt bij haar terecht voor adem-, en stemproblemen zoals een hoge ademhaling, spanningsklachten, kortademigheid, benauwdheid, stotteren, hyperventilatie. Ook als deze veroorzaakt worden door aandoeningen als copd, astma, snurken, etc. (in dit geval wordt  privébehandelingen aanbevolen). Artsen  adviseren hun patienten ademtraining te nemen, nu bekend is dat er al op korte termijn verbeteringen zijn waar te nemen.    

 Wil je  leren wat een goede natuurlijke ademhaling is? Wil je je longfunctie verbeteren en  je niet meer benauwd voelen of buiten adem raken bij activiteit? Wil je leren hoe je je adem tot rust kan brengen en stress ademhaling de baas? Wil je meer contact met je lichaam, meer lichaamsbewustzijn? Wil je je beter en vrijer in je vel voelen in een soepel en ontspannen lichaam? Wil je rustiger en beter slapen en meer (sexuele) energie?  

Ademtraining kan je helpen om je fijner en meer thuis te voelen in je lichaam, meer ruimte en ontspanning te ervaren en je energieker te voelen en meer gegrond. Je kunt d.m.v. ademtraining blokkades verminderen en zelfs laten verdwijnen. De training wordt zowel individueel (op afspraak) als in een groep gegeven.

Ademtraining op  18 september 20.00 – 22.00  in Centrum Djoj – Anthony Duyklaan 5  in Rotterdam. Kosten  25,-Inschrijving en betaling via www.Djoj.nl                     

Tijdens de training ‘Adem & Energie in Balans’ ga je leren naar de adembehoefte van het lichaam te luisteren en inzicht krijgen in de werking van het ademhalingsmechanisme en hoe je hierin balans creëert. Disbalans ontstaat namelijk door verkeerde spanningen van de spieren die betrokken zijn bij de ademhaling die van nature ‘teamwork’ verrichten. Gelukkig kun je ook deze spieren trainen.  De training wordt met veel rust en uitleg gegeven en is genoeg ruimte voor individuele aandacht. Er wordt veel herhaald zodat de oefeningen goed kunnen bezinken.

Het eerste deel van de trainingsavond is het actieve deel waarin we alle spieren oefenen die betrokken zijn bij de ademhaling voor het creeeren van de juiste spierspanning en soepelheid. Het tweede deel van de avond is het ontspannen deel waarin we de ademhalingsoefeningen doen. Er wordt liggend, zittend en staand geoefend. Het is belangrijk de ademhalingsoefeningen een periode lang elke dag te herhalen totdat ze in het motorisch systeem zijn opgeslagen en er een automatisme plaatsvind. Daarna kunnen de ademhalingsoefeningen die in de training geleerd zijn gebruikt worden voor ontspanning en om de adem te corrigeren als dat nodig is.                                                                                                                             Door deze oefentraining ga je meer ruimte in je lichaam ervaren, met name in buik, middenrif, rug, bekkengebied en keel. De oefeningen werken ontspannen, versoepelend, versterkend, vitaliserend en helend.  Deelnemers zijn vaak verwonderd als ze ervaren dat het lichaam het mag overnemen en controle plaatsmaakt voor vertrouwen. In de training wordt gewerkt aan:     

  • De rust-, en actieve ademhaling
  • Gespannen keel en stemgebruik
  • De vitaliserende-, en meditatieve ademhaling

Iedereen heeft wel eens ademhalingsoefeningen gedaan, maar ademen gaat niet over tellen hoelang je in-, of uitademt, het lichaam weet van nature wat het moet doen. Wij moeten er alleen voor zorgen dat we de juiste voorwaarden scheppen en dat betekent de spieren die meewerken aan de ademhaling trainen in wat ze nu eigenlijk horen te doen. Dan is het lichaam in staat om zich aan alle omstandigheden aan te passen.

Een goede ademhaling zorgt voor een goede longfunctie, beschermt de longblaasjes en zorgt  voor de juiste balans van zuurstof en kooldioxyde in het bloed. Daarnaast zorgt het ook voor gronding, een goede energieverdeling in het lichaam, het bevordert de stofwisseling, masseert de darmen en zorgt voor rust in het hoofd t.b.v.  een betere concentratie en focus. Onze ademhaling werkt als een systeem, door dit te observeren en eraan mee te werken gaan we  een fijne balans, comfort en welzijn ervaren en zorgen we tegelijkertijd voor een gezond en vitaal lichaam.             

 Adem is de bron van leven. Maar ook van rust, van kalmte, van geluk, welzijn en vitaliteit. Nergens anders zijn lichaam en geest zo verbonden als bij de ademhaling. Want als je lichaam niet tot rust kan komen, kan je hoofd dat ook niet. Ademhaling is er altijd. Zelfs als je ‘niets’ doet, haal je adem. Maar juist omdat ademhaling zo vanzelfsprekend is, staan we er niet bij stil wat ademtraining voor ons kan betekenen. Ademhalen doen we ons hele leven lang, elk moment. Door effectiever te leren ademen geef je jouw lichaam en daarmee jezelf een cadeautje waar je de rest van je leven plezier van zult hebben.

Wees er op tijd bij,  er is maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laura van der Voort